مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22223 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

اين كه مي گويند ظهور امام زمان(عج) نزديك است، وظيفه ما چيست؟ آيابايد اقدام به يادگيري معارف اسلامي بكنيم؟
در ابتدا گفتني است كه زمان ظهور حضرت ولي عصر(عج) و زود يا دير بودن آن را كسي جز ذات اقدس الهي نمي داند؛ گرچه با مراجعه به روايات، مي توان به بعضي از نشانه هاي آن پي برد. البته آنچه بيان شد، فقط يك نشانه است نه علت ظهور امام زمان(عج). نكته ديگر اين كه دير يا زود بودن زمان ظهور امام زمان(عج)، ارتباطي با چگونگي وظيفه من و شما ندارد و نبايد در شناخت وظيفه يا انجام دادن فعاليت هاي مطابق آن تأثيري بگذارد و يا تغييري ايجاد كند؛ زيرا هر كس در هر موقعيت و شرايطي كه قرار دارد و با توجه به امكانات، توانايي ها و آگاهي هايش، وظيفه اي خاص و متناسب با توانمندي هاي خود دارد. حال هر شخصي داراي توانمندي ها، استعدادها و علايق ويژه اي است كه او را از ديگران متمايز مي سازد و او بايد براساس آنها و نيز تكليف شرعي، زمينه فعاليت هاي شغل، علمي و تحصيلي خويش را تشخيص دهد و بر طبق آن عمل كند. خداوند نيز تنها متناسب با توانايي ها و استعدادهايي كه به افراد عطا فرموده است، از آنها مسؤوليت مي خواهد و نه بيشتر؛ مثلاً كسي كه ذوق علمي و يا توانايي تحصيل علم در رشته اي خاص را دارد، ايد در آن زمينه تلاش كند و كسي كه توان علمي بالايي ندارد و فقط داراي نيروي جسماني زيادي است، خداوند نيز در همان محدوده و به همان اندازه از او تكليف خواسته و فرد نيز در آن زمينه بايد به فعاليت بپردازد و... لازم به ذكر است يادگيري معارف الهي براي شناخت كلي جهان (خدا، انسان و طبيعت) و فهم دستورات دين و وظايف عملي خويش و حلال و حرام خداوند، براي هر انساني لازم و ضروري است و شخص بايد اصول دين و اعتقادات را متناسب با سطح آگاهي و درك خويش و به طور استدلالي بشناسد و در فروع دين و دستورات عملي آن به كارشناسان دين و فقهاي اسلامي مراجعه كند. اما اگر كسي بخواهد به يادگيري معارف الهي از راه ورود به حوزه هاي علميه و در سطح يك كارشناس و متخصص بپردازد؛ لازم است در ابتدا هدف، توانايي، استعداد و علاقه خود را ارزيابي كند و متناسب با آن تصميم بگيرد. در واقع جامعه امروز ما، هم به روحانيان روشنفكر و با سواد نياز دارد و هم به كارشناسان در ديگر حوزه هاي تخصصي و فني. هم بايد دين، فرهنگ، ارزش هاي اخلاقي و ديني جامعه به وسيله انسان هاي وارسته و كارشناس حفظ و نگه داري شود و هم بايد با پيشرفت هاي تجربي و علمي روز آشنا شد تا از قافله پيشرفت و تكنولوژي امروزي عقب نماند. آنچه كه وظيفه شما و ديگران را تعيين مي كند، ميزان توانايي است؛ يعني، مشخص كنيد كه استعداد شما در چه زمينه اي است؛ ذوق و علاقه شما به چه حوزه و دايره اي تعلق دارد؛ زمينه هاي خانوادگي، اجتماعي شما چگونه است و... سپس براساس اين مطالب، هدف و راه خود را تشخيص داده، با جديت آن را طي نماييد. براي رسيدن به اين تشخيص چه خوب است علاوه بر فكر كردن با برخي از افراد با تجربه و دلسوز - از جمله با يكي از روحانيان مورد اعتماد خود - به مشورت بپردازيد تا با بصيرتي بيشتر از وضعيت كنوني و آينده، به يك تصميم خوبي دست يابيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.